27 apr 2010

Een opfrisser als opkikker!!

Dat de bibliotheek diverse bronnen heeft om
snel betrouwbare informatie te zoeken, weten veel klanten nog niet
Zoeken in gewone zoekmachines gaat eigenlijk alleen goed als je van tevoren weet:
1. wat er in de database zit en....
2. hoe je het moet vinden en.....
3. als je geen tik- of spelfouten maakt.
De Aquabrowser is een systeem, dat grote hoeveelheden informatie uit allerlei verschillende bronnen op een speelse manier presenteert.
Iedere zoekterm levert niet alleen gevonden documenten op, maar ook een "gedachtenwolk" met allerlei termen, die met je zoekwoord te maken hebben.
De Aquabrowser verrijkt je vraag ( bijv. "pannekoek") en legt verbanden tussen betekenissen ( flensje, crepe, piza, poffertje) en andere woorden (verjaardag, kinderen, stroop) en directe relaties (bloem, beslag, boter) die tot verrassende ontdekkingen kunnen leiden ( zoals kaviaar)
Zelfs als je bij je speurtocht een tikfout maakt, weet de Aquabrowser wat je bedoelt
(pannenkoek, pannehoek, pannekoeken)
Hierbij dan een interressante  opdracht aan álle collega's Publieksservice om informatie  te zoeken over volgende boektitel  "The accidental guerrilla van auteur D Cilkulen of D Cillkullen of misschien D Kilculen? "  in beide catalogi, dus via c-Wise (Bicat) en de Aquabrowser(http://zoeken.bibliotheekhoorn.nl/
1. Waar kan ik het reserveren/aanvragen en zo niet, zijn er publicaties geweest?
2. Is er ook een  nederlandse vertaling van dit boek?
Ik hoor graag jullie bevindingen  hierover (s.v.p reageren voor 15 mei 2010)
Succes!

Bibliotheekcatalogi worden steeds meer volwaardige zoekportalen.

 De vijf wetten voor de catalogi van de 21ste eeuw

1. De catalogus moet relevant zijn voor noden van de gebruikers.
2. De catalogus moet veranderen als de noden van de gebruikers wijzigen.
3. De catalogus moet zoveel mogelijk aangeven wat beschikbaarbaar is, zeker niet (alleen) in de lokale collectie.
4. Als de gebruikers niet naar de catalogus komen, moet de catalogus naar hen gaan.
5. De catalogus moet de kennis en informatie van niet-bibliothecarissen bevatten.
Dat de bibliotheek diverse bronnen heeft om snel betrouwbare informatie te zoeken, weten veel klanten nog niet.
Bijvoorbeeld met behulp van de handige zoekmachine van http://www.bibliotheek.nl/
kunnen klanten na het invoeren van één trefwoord zowel kranten- als
tijdschriftartikelen, websites, boeken enz. vinden. Dit scheelt veel zoekwerk, tijd
én de bronnen zijn door professionals gecheckt op betrouwbaarheid.