27 apr 2010

Een opfrisser als opkikker!!

Dat de bibliotheek diverse bronnen heeft om
snel betrouwbare informatie te zoeken, weten veel klanten nog niet
Zoeken in gewone zoekmachines gaat eigenlijk alleen goed als je van tevoren weet:
1. wat er in de database zit en....
2. hoe je het moet vinden en.....
3. als je geen tik- of spelfouten maakt.
De Aquabrowser is een systeem, dat grote hoeveelheden informatie uit allerlei verschillende bronnen op een speelse manier presenteert.
Iedere zoekterm levert niet alleen gevonden documenten op, maar ook een "gedachtenwolk" met allerlei termen, die met je zoekwoord te maken hebben.
De Aquabrowser verrijkt je vraag ( bijv. "pannekoek") en legt verbanden tussen betekenissen ( flensje, crepe, piza, poffertje) en andere woorden (verjaardag, kinderen, stroop) en directe relaties (bloem, beslag, boter) die tot verrassende ontdekkingen kunnen leiden ( zoals kaviaar)
Zelfs als je bij je speurtocht een tikfout maakt, weet de Aquabrowser wat je bedoelt
(pannenkoek, pannehoek, pannekoeken)
Hierbij dan een interressante  opdracht aan álle collega's Publieksservice om informatie  te zoeken over volgende boektitel  "The accidental guerrilla van auteur D Cilkulen of D Cillkullen of misschien D Kilculen? "  in beide catalogi, dus via c-Wise (Bicat) en de Aquabrowser(http://zoeken.bibliotheekhoorn.nl/
1. Waar kan ik het reserveren/aanvragen en zo niet, zijn er publicaties geweest?
2. Is er ook een  nederlandse vertaling van dit boek?
Ik hoor graag jullie bevindingen  hierover (s.v.p reageren voor 15 mei 2010)
Succes!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jacqueline,
    In c-wise/bicat was er met deze titel of de naam van de auteur niets te vindan.
    Via de aquabrowser lukte het ook niet met de titel maar boekte ik wel resultaat met de naam van de auteur.Nadat ik 'cilkulen' had ingetoetst kwam de aquabrowser met als alternatieve spelling 'kilcullen'. Vervolgens kwam ik bij de titel van zijn boek : the accidental guerilla ; fighting small wars in the midst of a big one. Via de WSF is dit boek aan te vragen. Een nederlandse vertaling heb ik niet kunnen vinden. Leuke oefening om die aquabrowser wat bekender en geliefder te maken! Groeten Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jacqueline,
    ik heb beide vergeleken en er een blogpost over geschreven: http://biebboontje.blogspot.com/2010/05/opfris-oefening-aquabrowser-vs-c-wise.html
    (Dan kan ik ook verwijzen naar internetpagina's).
    Goed gevonden zoekvraag, al was 't (doordat je de titel erbij had gezegd) wel wat makkelijker dan een 'echte' hersenkraker... Maar ja, 't moet natuurlijk ook wel een beetje in de tijd passen. Ik was toch weer een klein uurtje zoet :)
    Groetjes,Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen