15 dec 2009

# 23 Evaluatie





Ding 23?! dit betekent einde cursus en dus nooit meer “ in de ban van de dingen” ? Wel jammer ik begon al helemaal te wennen aan de cursus, maar ja het is niet anders....
Als een nieuwsgierige padvindster met rugzak, een goede kaart met de nodige instructies heb ik mij begeven op de digipaden van het web2.0 bos. Wat een geluk met de goede wegbewijzering, want deze padvindster wilde iedere keer ook de kleine zijpaden  gaan doorzoeken op haar ontdekkingstocht en da's nou niet de bedoeling.
Ik heb alle dingen doorlopen en zo goed mogelijk hierover geblogd( meer dan 100 woorden!) zelfs met veel enthousiasme aan gewerkt.
En ja, na elke cursus volgt natuurlijk een evaluatie met de gebruikelijke vragen zoals: Wat heb ik geleerd? Wat vond ik ervan? Wat kon beter? Was het wat ik ver-wachtte?
Hieronder een samenvatting van mijn terugblik op deze ontdekkingsreis.
1. De favoriete dingen, die ik onderweg heb leren kennen en gebruiken zijn :
Bloggen (wel gereageerd op andere, maar nooit zelf een aangemaakt)
RSS Netvibes (handig en tijdbesparend, niet alleen voor het werk maar ook prive)
Flickr (erg leuk en ontspannend om foto’s te bewerken en spelen met afbeeldingen)
Del.ici.ous (online favorieten  opslaan en delen)
Googledocs (online documenten - direct te gebruiken voor privé en werk)
Librarything ( mooie toepassing zo'n digitale boekenkast)
2. Wat dit leerprogramma met mij en en met de organisatie heeft gedaan zijn:  deze cursus heeft mijn kennis op digitaalgebied nog meer verrijkt, daardoor ben ik zelfverzekerder geworden. Voor de organisatie betekent dit, dat ze in ieder geval kunnen rekenen op een team die nu sneller en efficienter het  internet gebruikt en daarbij goed  met de instrumenten van web2.0 om kan gaan.
3.Dingen die mij verrasten :  dat het mij allemaal gelukt is, ondanks de "vreemde dingen" waar ik nooit eerder mee kennis heb gemaakt (of heb toegepast)
4. Wat er gedaan kan worden om 23Dingen te verbeteren: sowieso aantal  te lezen artikelen beperken tot max. drie (vanwege vertaling en tijdgebrek)
Iedere bibliotheekmedewerker van hoog tot laag  verplicht stellen (t.b.v. organisatie) om mee te doen aan de cursus, anders loop je achter de digifeiten aan.
5. 23Dingen was voor mij: een fijne en leerzame cursus,  die ik voor geen goud had willen missen!








13 dec 2009

Ding # 22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken




O, jee,  bijna het laatste ding alweer!  ik denk dat ik hierna echt afkickverschijnselen ga vertonen, maar niet getreurd we kunnen nog even verder genieten van deze op een na laatste opdracht.
Mijn inziens gaat Bibliotheek2.0 vooral over het verbinden van de technologie met mensen  en die mensen zijn wij en onze gebruikers/klanten. Web2.0-technologie geeft ons de middelen, die we nodig hebben om onze  klanten te bereiken.
De vraag is alleen: waar wil/kun je je gebruikers bij betrekken, op een meer interactieve manier en wat is dan de juiste web 2.0 instrument(tool)  hiervoor?
Ontdekoefening:
Ik heb de opgegeven  artikelenreeks bekeken en  drie artikelen  uitgekozen voor dit onderwerp.
Laura Cohen / A Librarian 2.0 manifesto-  hierin wordt behandeld wat de belangrijkste eigenschappen van een bibliothecaris 2.0 moet zijn.  De volgende belangrijkste punten voor mij staan hier op een rijtje
Als bibliothecaris 2.0
Zorg je, dat je op de hoogte blijft van de informatiecultuur van de  gebruikers en probeer die kennis te ‘vertalen’ naar bibliotheekdiensten
Gooi je je oude werkwijzen overboord als er betere zijn, ook al leken die oude werkwijzen ooit fantastisch
Experimenteer je met veranderingen en accepteer daarbij dat je  fouten maakt
Breng je de bibliotheek naar de gebruikers toe, zowel online als fysiek
Creëer je open websites waar gebruikers zelf content kunnen toevoegen; dat is leerzaam voor henzelf en nuttig voor medegebruikers
In het artikel van Michael Stephens/ Into a new World  of librarianship sprak mij de volgende punten  het meeste aan nl:
1.Dat je als bibliothecaris herkent hoe snel de wereld en de bibliotheekgebruikers veranderen met vooruitgang van de technologie
2. Dat de belangrijkste kenmerken van Bibliothecaris 2.0 moet zijn, dat hij/zij geen technische vernieuwing gebruikt puur omwille van de techniek (status), maar als doelstelling.
3. Dat de bibliotheek van de gebruikers is en altijd bereikbaar moet zijn.
Rick Anderson /Away from icebergs
Volgens deze man moeten bibliotheken  meer werken met dingen van tegenwoordig  zoals digitale collecties i.p.v echte boeken. Om meer mensen te trekken moet je gebruik maken van weblogs, podcasts en nieuwe gadgets.
Moet gebruiksvriendelijkheid voorop staan, door gebruikers/studenten  niet alleen leren zoeken in het woud van informatie, maar vooral barrières wegnemen en handige knoppen installeren.
Over ZBDigitaal kan ik het volgende vermelden:  ik ben een "folower" van Edwin Mijnsbergen en blijf via Twitter een beetje op de hoogte van het reilen en zeilen m.b.t. bibliotheek 2.0
Bibliotheek 2.0 : enige tijd geleden heb ik een uitnodiging van collega Marjolein Boon gehad om ook lid te worden. Dit heb ik gedaan, maar ben meer op  de "sidebar" gebleven. Na 23dingen ga ik me meer  in de discussies verdiepen, die hier plaats vinden.
Verder vond ik de twee filmpjes van Dennis Eijsten over "hoe de toekomstige bibliotheek eruit komt te zien"  heel goed en duidelijk uitgelegd. Mooie technologie, dat de omgeving ook aan je leeftijd wordt aangepast. Goede voorbeelden erbij genomen qua leeftijd. Als het zover is, ga ik zeker mijn boekenlijst ook aan Hyves koppelen.
De toekomst van de bibliotheek2.0 zie ik heel positief, zolang wij maar met de tijd  en de gebruikers/publiek meegaan, ze betrekken bij (en volgen) daar waar behoefte aan is, daarbij gebruik maken van de juiste webtools.
Omdat Web 2.0 constant in beweging is en zich zal blijven ontwikkelen, zal ook Bibliotheek 2.0 niet stil moeten blijven staan, zoals het gezegde luidt:  stilstand is achteruitgang !