9 nov 2009

# Ding 14 Instant Messaging





Chatten  of IM-en deed ik zo'n twee jaar geleden met Skype, dus voor mij is dit "ding" geen nieuwe  kennismaking.
Ik maakte gebruik van dit medium, niet omdat ik het zo leuk vond, maar puur om de dure gesprekskosten te besparen. Skypen deed ik  regelmatig met mijn dochter, die toen nog op Curacao woonde. Het leuke daarvan is dat je elkaar ook kunt horen en zien. Maar dan moet je wel allebei een microfoon en een webcam hebben. Bij veel laptops is dat al ingebouwd. Af en toe hadden we wel wat problemen met de verbinding; of het duurde te lang of je kreeg geen verbinding, maar ja met dit softwareprogramma had je toen wel veel mogelijkheden, dachten wij.......
Heb onlangs gezien dat je bij Gmail ook kunt video-chatten,  maar ook hier is de voorwaarde dat je net als Skype  de software eerst moet installeren op je pc.
Nu mijn dochter weer in Nederland woont, heb ik nooit meer gechat  en heb daar ook totaal geen behoefte aan, maar dat terzijde..
Voor deze cursus heb ik een chatvenster in de side bar geplaatst, door de code op Google TalkBack pagina te kopieren/plakken, daarna twee collega's aan mijn buddylijst toegevoegd. Dus bij deze, collega's die behoefte hebben aan  IM-en of willen uitproberen hoe of het werkt, ga gerust je gang en kijk of ik online ben.
Ik denk, dat IM voor de bibliotheek en zijn gebruikers wel mogelijkheden biedt.
1. Voor een bepaalde groep mensen (slechthorenden, mensen met een spraakgebrek of autistische stoornis) met angst voor face to face gesprekken biedt dit medium uitkomst! Waarschijnlijk valt de schroom weg omdat ze voor een scherm zitten en niet direct fysiek contact hebben.  Daardoor durven zij meer te vragen.
2.  Met een chatservice kan de klant een onmiddellijke reactie van de bibliotheek ontvangen op hun vragen.
3. Bij vragen kan de klant direct reageren op het gegeven antwoord, bijvoorbeeld omdat hij meer uitleg wil of een vervolgvraag heeft.
4. Het ‘chatgesprek’ dezelfde interactiviteit heeft als een telefoongesprek. De reactie is daardoor persoonlijk en afgestemd op de individuele klant.
5. Klanten buiten Nederland die onmiddellijk informatie willen  kunnen natuurlijk telefonisch contact zoeken, maar chatten is voor hen goedkoper (=gratis) ongeacht de duur van het gesprek.
 

Suggesties voor de bibliotheek:
Een chatservice een paar maanden als proef starten, daarna kijken  aan de hand van de ervaringen  hoe de bibliotheek de dienst verder zou kunnen uitbreiden.
Dit kun je doen door bij toerbeurt  inzetten van informatiemedewerkers, verdeeld over een ochtend of middag ( chatspreekuur)
Betrek bij een chatsessie ook de gebruiker/klant door te vragen naar tips voor verbetering van de dienstverlening.

N.B  collega's kunnen IM gebruiken om info met elkaar te delen en te overleggen  terwijl ze samen aan een project werken in Google Docs